SEO

SEO for Netthandel

Lær hvordan du optimaliserer din nettbutikk for SEO og øker salget med våre 7 effektive steg. Oppdag tips for søkeord, teknisk SEO og mer!

SEO for nettbutikker, tips

Hva er SEO for Netthandel?

SEO for netthandel er prosessen med å forbedre en nettbutikks organiske rangeringer og synlighet i søkemotorer som Google og Bing.


Vanlige oppgaver knyttet til SEO for netthandel inkluderer:

  • Utføre nøkkelordforskning

  • Forbedre nettstedets struktur

  • Optimalisere innholdselementer på nettsiden (for eksempel forbedre innholdet på nettsidene)

  • Skape kvalitetsinnhold

  • Bygge tilbakekoblinger (lenker fra andre nettsteder som peker til ditt nettsted)

  • Og mer.


Hvorfor er SEO Viktig for Netthandel?

SEO er viktig for netthandelsnettsteder fordi det hjelper dem med å få mer trafikk og øke salget. Når nettbutikken din vises høyere i søkeresultatene, ser flere mennesker produktene dine. Dette fører til flere salg over tid. Det er så enkelt som det.


Noen av de andre fordelene med å bruke SEO for netthandelsnettsteder er at:

  • Det er en kostnadseffektiv måte å nå kundene dine uten å betale for annonser.

  • Det bygger tillit og troverdighet for merkevaren din, da folk har en tendens til å stole mer på organiske resultater enn betalte.

  • Det gir deg en konkurransefordel over andre nettbutikker som kanskje ikke er optimalisert for SEO.


Nå, la oss se på de nøyaktige tipsene du trenger for å lykkes med SEO for netthandel.


7 Tips for Vellykket SEO for Netthandel


1. Forsk på søkeord

Det første trinnet i enhver SEO-kampanje for netthandel er å utføre søkeordsanalyse.


Søkeordsanalyse er prosessen med å finne ut hvilke ord eller fraser (søkeord) folk bruker for å søke etter produktene dine på nettet.


Du må bruke de samme nøkkelordene for å optimalisere produkt- og kategorisidene dine. Slik rangerer de høyere for disse nøkkelordene og bringer trafikk til nettstedet ditt.


Jeg vil dekke hvordan du optimaliserer sidene dine senere i denne guiden. Men før det, la oss gå gjennom min favoritt måte å utføre søkeordsanalyse på.


Bruk Keyword Magic Tool (Semrush)

Et godt verktøy for søkeordsanalyse er Semrush sin “Keyword Magic Tool”.


La oss si at nettbutikken din selger klær. Alt du trenger å gjøre er å skrive "genser" inn i søkeboksen og klikke på "Søk."


Finne søkeord for netthandel


Verktøyet vil vise deg en liste over relaterte nøkkelord som folk søker etter på Google.


SEO for netthandel


Å ha tilgang til alle disse nøkkelord ideene er flott, men hvordan vet du hvilke som er de beste?


Først, sjekk hvilke som er relevante for nettbutikken din.


Disse vil være nøkkelord relatert til produkt- eller kategorisidene på nettstedet ditt.


For eksempel, hvis du har en kategoriside som selger gensere, kan nøkkelordet "genser" være et utmerket valg.


Klikk på nøkkelordgruppen på venstre side for å se alle nøkkelordene som tilhører den kategorien.


Søkeord for nettbutikk


Nå må du filtrere etter søkeintensjon.


Søkeintensjon er den underliggende årsaken til at noen åpner Google og skriver inn et søkebegrep.


De viktigste typene søkeintensjon er:

  • Navigasjonsbasert: Brukere vil finne en spesifikk nettside eller side. For eksempel, "Zalando login" eller "H&M butikk".

  • Informasjonsbasert: Brukere vil lære mer om noe. For eksempel, "hvordan vaske jeans".

  • Kommersiell: Brukere vil vurdere forskjellige produkter før de tar en kjøpsbeslutning. For eksempel, "beste jeansmerker".

  • Transaksjonsbasert: Brukere vil kjøpe noe på nettet. For eksempel, "kjøp jeans på nett".


Søkeintensjon er et viktig konsept for SEO for netthandel fordi du vil sikre at sidene på nettstedet ditt samsvarer med folks forventninger.


For eksempel, et nøkkelord som "jeans" har sterk kommersiell søkeintensjon.


Hvordan vet vi det?


Nesten alle de topprangerte sidene er kategorisider som lar brukere utforske og vurdere forskjellige typer jeans.


Søkeresultat på "Jeans"


Så du må optimalisere kategorisiden din rundt dette nøkkelordet.


På den annen side, nøkkelordet "hvordan vaske jeans" er informasjonsbasert.


Alle de topprangerte sidene er artikler.


Informativt søk på Jeans


Så det nøkkelordet passer godt til en artikkel.


Filtreringsfunksjonen for "Intensjon" i Keyword Magic Tool gjør det raskere å filtrere kommersielle og transaksjonsbaserte søkeord.


Slik kan du spesifikt undersøke søkeord som passer godt for produkt- og kategorisider.


Til slutt, se på søkeord metrikkene som søkevolum og vanskelighetsgrad.


Søkevolum og vanskelighetsgrad for netthandel


Søkevolum forteller deg gjennomsnittlig antall ganger et søkeord søkes hver måned.


Søkeordets vanskelighetsgrad  forteller deg hvor vanskelig det er å rangere for et bestemt søkeord.


Det er en prosentandel på en skala fra 0 til 100. Og jo høyere prosentandel, jo vanskeligere er det å rangere øverst i søkeresultatene.


Hvis nettbutikken din er ny, vil du sannsynligvis ikke rangere for søkeord med høye vanskelighetsgrader. Fordi du ikke har nok backlinks - noe som Google legger stor vekt på når de rangerer sider.


Så velg søkeord med lav vanskelighetsgrad - alt under 30 ville være ideelt.


Ved å følge disse trinnene kan du finne søkeord som er relevante og oppnåelige for nettbutikken din, og dermed øke trafikken og salget ditt.


2. Forbedre Nettstedets Struktur

Nettstedets arkitektur handler om hvordan sidene dine er organisert innenfor nettstedet ditt.


Dette er en viktig teknisk SEO-vurdering for ethvert netthandelssted. (Teknisk SEO fokuserer på å forbedre alle de tekniske aspektene ved nettstedet ditt som påvirker SEO.


En optimalisert struktur:

  • Hjelper Google med å crawle (oppdage) alle produkt- og kategorisidene dine.

  • Gjør det enkelt for brukere å finne produkter.

  • Overfører link equity (rangeringsstyrke) gjennom hele nettstedet for å forbedre rangeringen.


Hvordan forbedrer du nettstedets arkitektur?

Organiser nettstedet ditt slik at besøkende kan nå ethvert produkt fra hjemmesiden med bare noen få klikk.


For eksempel, la oss se på netthandelsgiganten Zalando.


Takket være en godt organisert nedtrekksmeny kan du komme fra hjemmesiden til en produktside med bare to klikk. Slik gjør du det:


Netthandel produktoversikt


Nå trenger du bare å klikke en gang til for å komme til en individuell produktside.


Så denne nettstedstrukturen er ikke bare ideell for brukeropplevelse (UX) - den er også flott for SEO fordi den gjør det lettere for søkemotorer å lese hele nettstedet ditt.


En flott måte å oppnå denne strukturen på er å koble hjemmesiden din til kategorisider. Og deretter koble kategorisider til individuelle sider på nettstedet.¨


Nettbutikk sidestruktur SEO


Når du definerer kategorier, bruk nøkkelordene dine.


Dette vil ikke bare hjelpe med SEO, men det vil også hjelpe brukere med å finne det de leter etter raskere.


Så, ved å bruke eksempelsidestrukturen ovenfor, kan vi definere kategorier som dette:


Produktoversikt på nettbutikk


Forbedring av nettstedets arkitektur innebærer å skape en intuitiv navigasjonsstruktur som både søkemotorer og brukere kan forstå og navigere enkelt. Dette vil bidra til å øke synligheten og brukervennligheten til nettstedet ditt.


3. Håndter Andre Tekniske SEO-oppgaver

Forbedring av nettstedets struktur er bare en av mange tekniske SEO-aktiviteter. Her er noen andre viktige oppgaver:

Bruk HTTPS

HTTPS er en sikker versjon av HTTP som krypterer data som besøkende utveksler med nettbutikken din, som passord og kredittkortinformasjon. Dette forbedrer også nettstedets rangering i Google. Sjekk om nettstedet ditt bruker HTTPS ved å se etter et låsikon i adressefeltet. Hvis du ser en advarsel om "Ikke sikker", må du installere et SSL-sertifikat fra din hosting-leverandør.

Nettbutikk uten SSLNettbutikk med SSL

Gjør nettbutikken din mobilvennlig

Google rangerer nettsteder basert på hvordan de fungerer på mobile enheter. Bruk Chrome DevTools for å sjekke om nettstedet ditt er mobilvennlig. Hvis nettstedet ditt ikke er mobilvennlig, bruk responsiv design som tilpasser seg forskjellige skjermstørrelser, lesbar tekst uten behov for zooming, og nok plass mellom lenker og knapper.

Send inn Sitemap til Google

Et nettstedskart inneholder en liste over alle sidene på nettstedet ditt og hjelper søkemotorer med å finne disse sidene. De fleste innholdsstyringssystemer (CMS), inkludert Shopify, lager automatisk nettstedskart. Finn nettstedskartet ditt og send det inn til Google via Google Search Console.

Forbedre lastetiden på sidene

Lastetiden på siden er viktig for brukeropplevelsen og SEO-rangeringen. Bruk PageSpeed Insights for å måle lastetiden. For å øke hastigheten, minifiser koden din, komprimer bildene og bruk et innholdsleveringsnettverk (CDN) som reduserer lastetiden ved å levere innhold fra nærmeste server.

Finn og fiks andre tekniske SEO-problemer

Bruk Google Search Console og Semrush’s Site Audit-verktøy for å identifisere og fikse tekniske SEO-problemer som duplikatinnhold, langsomme lastetider, ødelagte interne lenker og Core Web Vitals-problemer. Disse verktøyene gir også råd om hvordan du kan løse hvert problem.



4. Optimaliser nettbutikken for On-Page SEO

Når du har løst tekniske SEO-problemer, er det på tide å fokusere på on-page SEO. Dette innebærer optimalisering av individuelle nettsider for å rangere høyere i søkeresultater. For netthandels nettsteder gjelder dette hovedsakelig produkt- og kategorisider.

Optimaliser Metatitler

En metatittel er tittelen på en nettside som vises i søkeresultatene. Metatittelen er blant de viktigste delene av on-page optimalisering. Google bruker metatittelen for å forstå sidens emne og rangere den deretter.

  • Hold Metatittelen under 60 tegn.

  • Beskriv innholdet på siden.

  • Bruk søkeordet du fokuserer på

  • Gjør metatittelen attraktiv for å få brukere til å klikke.


Eksempel på effektiv metatittel:

  • "Genser for Kvinner: Lave Priser (Gratis Frakt)"

Optimaliser Metabeskrivelser

Metabeskrivelser vises rett under metatittelen i søkeresultatene og hjelper brukere med å bestemme om de vil klikke på siden.


Tips for metabeskrivelser:

  • Hold lengden på rundt 105 tegn.

  • Gjør hver meta beskrivelse unik.

  • Forklar hvorfor brukere skal klikke på siden din, for eksempel ved å fremheve tilbud som "gratis frakt" eller "spar X%".

  • Inkluder søkeordet du fokuserer på.


Eksempel på metabeskrivelse:

  • "Oppdag vårt brede utvalg av gensere til damer. Nyt kvalitetsgensere i ulike stiler og materialer, perfekt for enhver anledning. Gratis frakt ved kjøp over kr 500."

Lag en SEO-Vennlig URL-Struktur

En URL bør være kort og beskrivende. Dette gjør at Google ikke avkorter URL-en i søkeresultatene.


Tips for URL-struktur:

  • Bruk bindestreker for å skille ord.

  • Bruk små bokstaver.

  • Unngå datoer i URL-er.

  • Inkluder søkeordet du fokuserer på

Optimalisere Produktbilder

Optimalisering av produktbilder er viktig for å rangere i Googles bildesøk, som kan sende ekstra trafikk til nettstedet ditt.


Tips for bildeoptimalisering:

  • Gi bildene beskrivende filnavn, for eksempel "blå-jeans.jpg" i stedet for "IMG_1245.jpg".

  • Inkluder beskrivende alt-tekst som hjelper Google med å forstå bildets innhold.

  • Komprimer bildene for å redusere lastetiden på siden.

Inkluder Unikt Innhold på Hver Side

Hver side på nettstedet ditt bør ha unikt innhold for å rangere i Google. Dette kan være utfordrende for nettbutikker med tusenvis av produkter, men det er viktig for SEO.


Mal for produktbeskrivelser:

  • Produktnavn: Bruk spesifikke produktnavn, for eksempel "Blå Jeans med høyt liv".

  • Produktbeskrivelse: Skriv en kort (50 til 100 ord) beskrivelse som fremhever de viktigste funksjonene og fordelene med produktet.

  • Egenskaper: List opp spesifikke funksjoner som materialer, størrelse, og vedlikeholdsinstruksjoner.

  • Lengre beskrivelse: Gi en detaljert beskrivelse som oppsummerer produktet og dets salgsargumenter.


    SEO produktstruktur for netthandel

Fokus på Intern Linking

Intern linking innebærer å lenke direkte til andre sider på nettstedet ditt, noe som kan styrke SEO ved å overføre autoritet gjennom nettstedet.


Eksempel på intern linking:

  • Vis relaterte produkter på hver produktside.


    Intern linking for netthandel

Legg til Schema Markup

Schema markup er en type kode som hjelper Google med å bedre forstå sidene dine. Ved å legge til schema kan sidene dine få rike utdrag som viser ekstra informasjon under tittelmerket og beskrivelsen.


Schema markup for nettbutikker


Du trenger ikke å skrive denne koden manuelt; det finnes gratis verktøy som kan generere denne koden for deg, for eksempel ChatGPT.


5. Utnytt Innholdsmarkedsføring

Et vellykket nettbutikk er mer enn bare en samling optimaliserte produkt- og kategorisider. Du må også investere i innholdsmarkedsføring og begynne å skape annet innhold.


Dette kan hjelpe SEO-en til nettbutikken din ved å:

  • Tiltrekke målrettet trafikk (når du skaper innhold som kundene dine er interessert i)

  • Generere tilbakekoblinger (når andre nettsteder legger merke til og lenker til innholdet ditt)

  • Bygge et kjent merke (ved konsekvent publisering av verdifullt innhold)

  • Gi verdi til potensielle kunder (når innholdet ditt er nyttig)

Slik kommer du i gang:


Lag Blogginnlegg

Blogging er en av de mest populære og effektive formene for innholdsmarkedsføring.


Ta for eksempel nettbutikken Zalando. De lager konsekvent engasjerende blogginnlegg som er optimalisert rundt søkeord målgruppen deres søker etter (når de ikke søker etter et spesifikt produkt).


For eksempel, et innlegg som er optimalisert rundt søkeordet “hvordan style jeans” kan tiltrekke seg mange lesere som er interesserte i mote og stil. Disse innleggene gir verdi og kan samtidig promotere deres produkter når det er relevant.


Finn Bloggtemaer

Bruk Semrush's Keyword Magic Tool for å finne bloggtemaer. Skriv inn et bredt søkeord relatert til din nisje, for eksempel "klær". Filtrer søkeordslisten for å vise informasjonsbaserte søkeord. Dette vil gi deg ideer til bloggtemaer som målgruppen din er interessert i.


Informative søkeord for netthandel

Del og Promoter Blogginnholdet Ditt

Etter at du har laget blogginnhold og publisert det på nettbutikken din, vil det ikke umiddelbart rangere og begynne å generere trafikk. Derfor er det verdt å promotere det for å få tidlig oppmerksomhet.


Her er noen måter å gjøre det på:

  1. Del på sosiale medier: Del blogginnholdet ditt på plattformer som Facebook, Instagram, og LinkedIn for å spre budskapet og drive trafikk til nettstedet ditt.

  2. Del med e-postlisten din: En godt utformet nyhetsbrev kan ikke bare drive trafikk, men også øke konverteringer.

  3. Engasjer deg i nettbaserte samfunn: Delta i forum, subreddits, eller Facebook-grupper hvor målgruppen din henger. Del blogginnholdet ditt når det er relevant og nyttig for samtalen, men unngå å spamme.


6. Bygg Backlinks

Backlinks er en av de viktigste rangeringsfaktorene for Google, og derfor må lenkebygging være en del av enhver SEO-strategi for netthandel.

Slik kommer du i gang:


Krev Ulinkede Omtaler

Ulinkede omtaler er når noen nevner merkevaren eller produktet ditt på nettet uten å lenke til nettstedet ditt. Sider med ulinkede omtaler er ofte gode kandidater for lenkebygging fordi forfatterne allerede kjenner til merkevaren din og kan være mer mottakelige for å legge til en lenke.


Bruk Semrush’s Brand Monitoring-app for å finne ulinkede omtaler. Konfigurer verktøyet og sett opp overvåkning for merkevarenavnet ditt. Du vil få en rapport som viser sider som nevner merkevaren din, men som kanskje ikke lenker til deg.


Send en e-post til sidene med ulinkede omtaler og be dem om å gjøre omtalen klikkbar. 


Utfør Backlink Gap Analyse

Backlink gap analyse hjelper deg med å finne nettsteder som lenker til konkurrentene dine, men ikke til deg. Ideen er at hvis de lenker til konkurrentene dine, kan de også vurdere å lenke til deg.


Bruk Semrush’s Backlink Gap-verktøy for å gjennomføre denne analysen. Start med å skrive inn domenenavnet ditt, og verktøyet vil automatisk foreslå en liste over konkurrenter. Analyser konkurrentenes tilbakekoblingsprofiler og generer en liste over nettsteder som lenker til konkurrentene dine, men ikke til deg.


Backlink Gap tool


Åpne disse sidene og prøv å finne ut hvorfor de lenket til konkurrentene dine. Hvis det er på grunn av innholdskvaliteten, sjekk om du har lignende eller bedre innhold som du kan tilby som erstatning. Send en e-post og forklar hvorfor ditt innhold er bedre.


Utnytt Connectively

Help a Reporter Out (Haro -> som nå er Connectively) er en tjeneste som kan hjelpe deg med å få høy-kvalitets tilbakekoblinger til nettbutikken din. HARO forbinder journalister med bransjeeksperter. Hvis de inkluderer dine uttalelser i artiklene sine, kan de også lenke til nettstedet ditt.


Gå til HAROs nettsted og registrer deg som en kilde. Hver dag vil du motta e-poster med journalistforespørsler. Finn relevante forespørsler og gi verdifulle svar. Del kontaktinformasjonen din, inkludert en lenke til nettstedet ditt, slik at de kan lenke til deg hvis de velger å bruke ditt bidrag.


Få Lenker fra Leverandører eller Distributører

Hvis du er en forhandler eller selger på nett, kontakt leverandøren eller distributøren som kuraterer lister som informerer folk om hvor de kan kjøpe produktene. Be om å få nettstedet ditt inkludert på disse listene.


7. Mål SEO-ytelsen

Du har optimalisert sidene dine for on-page SEO, laget nytt innhold, og bygget tilbakekoblinger. Men hvordan vet du om innsatsen din gir resultater? Ved å måle SEO-ytelsen din.

Slik gjør du det:


Sjekk Din Organiske Trafikk

Organisk trafikk er alle de ubetalte klikkene som kommer fra søkemotorer. Hvis den organiske trafikken øker, betyr det at SEO-arbeidet ditt forbedrer nettbutikken.


For å sjekke organisk trafikk over tid, gå til Google Search Console og velg "Søkeresultater" under "Ytelse" i sidepanelet. Se på klikkrelaterte data.


Google analytics netthandel


Du kan også bruke filtre for å ekskludere merkespesifikk trafikk (trafikk fra folk som søker etter merkenavnet ditt) for å få et mer nøyaktig bilde av SEO-ytelsen.


Sjekk Dine Søkeord Posisjoner

Søkeord Posisjoner viser rangeringen til nettsidene dine i søkeresultatene for bestemte søkeord. Dette er viktig fordi det forteller deg hvor synlig nettstedet ditt er for potensielle kunder som søker etter produktene dine.


Netthandel SEO plasseringer


Generelt, jo høyere rangeringen er, desto mer organisk trafikk får du. Bruk et verktøy som Semrush’s Position Tracking for å måle søkeordposisjonene dine. Dette verktøyet lar deg sette opp et prosjekt for nettstedet ditt og spore rangeringen av hundrevis av søkeord du ønsker å rangere for.


Spor Dine Organiske Konverteringer

Organiske konverteringer er handlingene du ønsker at dine organiske besøkende skal ta på nettstedet ditt, som å foreta et kjøp. Organiske konverteringer er det endelige målet for SEO, da de viser hvor godt nettbutikken din konverterer potensielle kunder til faktiske kunder.


For å måle dine organiske konverteringer, sett opp konverteringer i Google Analytics. Når du har satt opp konverteringer, logg inn på Google Analytics-kontoen din. Gå til "Reports" > "Acquisition" > "User acquisition" og sjekk raden for organisk søk.


Du vil se hvor mange organiske konverteringer nettstedet ditt har oppnådd i en gitt periode.


Organisk konvertering på Google Consol


Ved å regelmessig overvåke disse paramterene, kan du få innsikt i hvor effektivt SEO-strategien din fungerer og gjøre nødvendige justeringer for å forbedre ytelsen.


Det er alt du trenger å vite om SEO for netthandel.


Vil du ha hjelp til dette? Book et møte med oss for å se om og hva vi kan hjelpe med!

Forfatter

Anders Eknes

SEO Spesialist

Som en lidenskapelig SEO-spesialist, er jeg dedikert til å hjelpe bedrifter å øke sin synlighet online og nå toppen av søkeresultatene.

Del artikkelen:

Linkedin
Facebook

Nysgjerrig på om vi er en god match?

Etter å ha jobbet med mange bedrifter, har vi gjort oss noen erfaringer med hva som skal til for å skape langvarige og verdiskapende relasjoner.

Relaterte Artikler

Hvordan bliver man synlig på Google?

SEO

Hvordan blir man synlig på Google?

Har du egen nettside og lurer på hvordan den kan bli synlig på Google? Her går vi gjennom hva du kan gjøre for å få trafikk.

Les Artikkel

Hvordan bliver man synlig på Google?

SEO

Hvordan blir man synlig på Google?

Har du egen nettside og lurer på hvordan den kan bli synlig på Google? Her går vi gjennom hva du kan gjøre for å få trafikk.

Les Artikkel

Hvordan bliver man synlig på Google?

SEO

Hvordan blir man synlig på Google?

Har du egen nettside og lurer på hvordan den kan bli synlig på Google? Her går vi gjennom hva du kan gjøre for å få trafikk.

Les Artikkel

Hvor mye koster SEO i 2024?

SEO

Hvor mye koster SEO i 2024? En komplett guide

Utforsk SEO i 2024: En essensiell guide til prising, målsetting og strategier for å maksimere din digitale tilstedeværelse

Les Artikkel

Hvor mye koster SEO i 2024?

SEO

Hvor mye koster SEO i 2024? En komplett guide

Utforsk SEO i 2024: En essensiell guide til prising, målsetting og strategier for å maksimere din digitale tilstedeværelse

Les Artikkel

Hvor mye koster SEO i 2024?

SEO

Hvor mye koster SEO i 2024? En komplett guide

Utforsk SEO i 2024: En essensiell guide til prising, målsetting og strategier for å maksimere din digitale tilstedeværelse

Les Artikkel

hvorfor er seo viktig i dag?

SEO

Hvorfor er SEO så viktig i dagens marked?

Å bevege seg i det digitale markedet kan ofte føles som en reise gjennom et uendelig labyrint av algoritmer og søkemotorer.

Les Artikkel

hvorfor er seo viktig i dag?

SEO

Hvorfor er SEO så viktig i dagens marked?

Å bevege seg i det digitale markedet kan ofte føles som en reise gjennom et uendelig labyrint av algoritmer og søkemotorer.

Les Artikkel

hvorfor er seo viktig i dag?

SEO

Hvorfor er SEO så viktig i dagens marked?

Å bevege seg i det digitale markedet kan ofte føles som en reise gjennom et uendelig labyrint av algoritmer og søkemotorer.

Les Artikkel

Kontakt

Kontakt

Kontakt

Kontakt